Doručení

Agenda Doručení slouží k tvorbě a správě Zásilek a jejich doručení odběratelům.

Práce s agendou Doručení

Základem agendy Doručení je Zásilka, která se skládá z balíků a obsahuje jednotlivé položky. Vytvořené zásilky stejného přepravce se skládají do svozových dokumentů, které se předávají přepravci k doručení. Přepravce informuje o stavu doručení jednotlivých zásilek.

Zásilky můžeme třídit podle typu (balík, paleta, obálka, ...), způsobu doručení (osobní odběr, Zásilkovna, ...), způsobu platby (hotově, dobírka, ...) a stausu (připravená, objednaná, na cestě, doručená, ...). Zásilky můžeme řadit klikem na záhlaví podle názvu, způsob doručení, typu, ceny, hmotnosti, ...).

Dvojklikem na řádek zásilky nebo na ikonu šipky otevřeme detail zásilky.

Členění záznamů Zásilka a Svoz

Záznamy v agendě Doručení jsou rozděleny v levém bočním panelu:

doručení

  • Zásilky
  • Svoz

typ

  • Balík
  • Paleta
  • Kontejner
  • Cisterna
  • Obálka

způsoby doručení

  • Naše doprava
  • Osobní odběr
  • PPL
  • Česká pošta
  • ...

způsoby platby

  • Převodem CZK
  • Převodem EURO
  • Hotově
  • ComGate CZK
  • ...

Nová zásilka

Novou zásilku založíme klikem na tlačítko „+přidat“, nebo v agendě Výdejka klikem na „+ Vytvořit zásilku“ na detailu výdejky, nebo hromadně výběrem více výdejek a klikem na ikonu „vytvořit zásilky“ (náklaďák) ve spodní liště přehledu výdejek.

Do zásilky lze přidat pouze výdejka ve statusu, který je určený v nastavení agendy Doručení.

Při založení zásilky ručně anebo vytvoření z výdejky se otevře formulář Zásilka Nová.

Editace je rozdělena na sekce / záložky

Obecné:

  • název - interní název zásilky
  • status
  • typ
  • způsob platby
  • cena – součet cen jednotlivých položek
  • VS – variabilní symbol bude doplněn po uložení, pouze u zásilek se způsobem platby dobírka bude předvyplněn VS výdejky ze které zásilka vzniká
  • Zákazník – výběr z adresáře a nebo ruční vyplnění
  • poznámka balíku – bude předána spedici
  • poznámka interní - pouze pro interní použití

Balíky:

  • pořadové číslo balíku
  • šířka, výška a hloubka v cm
  • Hmotnost po zvážení
  • Hmotnost vypočtená

Položky:

  • přehled položek v zásilce

Uložením vznikne nová zásilka.

Detail Zásilky

Obsahuje přehled údajů o zásilce: číslo zásilky, status, typ, způsob doručení a platby, VS, cenu zásilky a cenu dobírky.

Je zde kompletní adresa doručení a zobrazení poznámek. 

Pod názvem jsou základní údaje (status zásilky, typ zásilky,...).

Přehled balíkům jejich čísel a složení

Historie zásilky, Štítky a Milníky

V pravé panelu jsou vazby na další dokumenty (Objednávky přijaté, Výdejky, Svozový dokument) a informace

Přidání Zásilky do Svozu

Svoz se vytváří přidání Zásilky.

Na detailu zásilky, která není ve svozu, je v pravém dolním rohu tlačítko „+ Svoz“. Toto tlačítko vytvoří nový svozový dokument a nebo přidá zásilku do již existujícího svozu stejného přepravce.

Do svozu lze přidávat hromadně z přehledu zásilek. Kde je ve spodní liště ikona pro přidání do svozu.

Detail Svozu

Obsahuje přehled údajů o svozu: název dokumentu, status, typ.

Zásilky

  • seznam balíků/zásilek

Svozový dokument

  • PDF k tisku a předání přepravci

Ikony ve spodní liště

  • náhled, stažení a tisk dokumentu
  • export pro přepravce

Tlačítka vpravo dole

  • Objednat – v případě spojení API objedná svoz u přepravce a změní status dle nastavení
  • Předáno – změní status dle nastavení
  • zrušit – změní status dle nastavení

Nastavení

Nastavení se provádí v menu Možnosti (ikona ozubené kolečko) vlevo dole.

  • Možnosti - nastavují se zde statusy, které se automaticky mění při vytvoření zásilky, odeslání svozu, při doručení zásilky k zákazníkovi,... 
  • Typy - typy zásilek (balík, paleta, kontejner,...)
  • Statusy - definice statusů Zásilky a Svozu používaných v agendě doručení
  • Způsoby doručení - definice způsobu doručení (Osobní odběr, Česká pošta, DPD,...)
  • Spedice - spediční služby / přepravci (Osobní odběr, Česká pošta, DPD,...)

Základní nastavení

Obecné:

  • „přebírat variabilní symbol z předchozího dokumentu“ – při vzniku Zásilky se ze zdrojového dokumentu (Výdejka) převezme variabilní symbol. Toto nastavení je nezbytné pro dobírky.

E-mail:

  • výběr e-mailového účtu z agendy E-maily, ze kterého se odesílají e-maily z agendy Doručení (např. informace o stavu zásilky).

Výdejka:

  • definice statusů Výdejky, které budou automaticky nastaveny Výdejkám při změně statusu Zásilky.

Zásilka:

  • definice statusů Zásilky pro jednotlivé doručení (dodaná/odmítnutá/vrácená/zrušená).

Svozový dokument:

  • definice statusů svozů a jejich zásilek na základu stavu svozových dokumentů.

Typy zásilek

Jednotlivé typy zásilek (např. balík, paleta, obálka, kontejner) slouží pro rozlišení zásilek, definici jejich číselných řad a především základní hmotnosti.

„Základní hmotnost“ se automaticky použije při výpočtu hmotnosti nové zásilky. Hmotnost zásilky je součtem hmotností jednotlivých položek zásilky a „základní hmotnosti“ dle typu zásilky.

Status Zásilky

Jednotlivé statusy definují stavy Zásilky v průběhu jejího doručování (rozpracovaná, objednaná, na cestě, vrácená, doručená, ...).

Záložka „Obecné“:

  • definice systémového názvu, ikony a její barvy,
  • „zamezit editaci“ omezí editaci zásilky v tomto statusu,
  • „odeslat e-mail zákazníkovi“ odešle e-mail při nastavení statusu (podoba e-mailu se definuje na jazykové záložce),
  • „odeslat SMS zákazníkovi“ odešle SMS při nastavení statusu (podoba SMS se definuje na jazykové záložce).

Záložky „Jazyků (vlaječky)“:

  • „název“ – název statusu v komunikaci se zákazníkem (PDF, e-mail, SMS, ...),
  • „předmět“ - předmět odesílaného e-mailu,
  • „text v e-mailu“ – text odesílaného e-mailu,
  • „sms text“ – text odesílané SMS.

Záložka „Nápověda“:

  • obsahuje jazykové proměnné použitelné v e-mailu a SMS.

Status Svozu

Jednotlivé statusy definují stavy Svozového dokumentu v průběhu jejího odbavení (rozpracovaný, objednaný, předaný, zrušený).

Záložka „Obecné“:

  • definice systémového názvu, ikony a její barvy,
  • „zamezit editaci“ omezí editaci zásilky v tomto statusu.

Záložky „Jazyků (vlaječky)“:

  • nepoužívá se

Dostupné proměnné e-mailů

Pro e-maily odesílané ze statusu Zásilky můžeme použít tyto proměnné:

  • {$deliveryMethodSnippet} Doručovací údaje
  • {$paymentMethodSnippet} Platební údaje
  • {$deliveryMethod->name} Název doručovací metody
  • {$paymentMethod->name} Název platební metody
  • {$deliveryMethodDescriptionEmail} Text ze způsobu doručení
  • {$paymentMethodDescriptionEmail} Text ze způsobu platby
  • {$orderNumber} Jméno zásilky
  • {$orderInNumbers} Čísla objednávek
  • {$packageNumbers} Čísla zásilek
  • {$trackUrlButtons} Odkazy na trekovací systém spediční služby
  • {$itemSnippet} Tabulka položek zásilky (počet kusů, jednotka, název, kód, příp. info o čísle balíku). Pokud má zásilka více balíků, zobrazí se třetí sloupec s informací, ve kterém je položka balíku.Snímek obrazovky 2024-11-08 v 12.33.38

Způsob doručení

Definuje jednotlivé doručovací podmínky (způsoby doručení) používané pro Objednávky, Příjemky, Výdejky, ...

Tvorba nového způsobu doručení začíná výběrem „Spedice“ (spediční služby).

Záložka „Obecné“:

  • „kód“ – interní identifikátor slouží především při přenosu do externích systémů k vazbám na definované dodací podmínky,
  • „název“ – interní název podmínky se používá v administraci,
  • „spedice“ – výběr spediční služby, která tento způsob doručení zajišťuje (např. PPL, Zásilkovna, ...),
  • „ikona“ – výběr loga zobrazovaného na webu při výběru způsobu doručení,
  • „doba doručení“ – běžná doba doručení zásilky tímto způsobem doručení v hodinách, používá se při výpočtu celkové doby dodání,
  • „uzávěrka objednávky“ – výběr hodiny, kdy se uzavírají denní objednávky, po této hodině se k době doručení připočte 24 hodin (den),
  • „výběr datumu doručení“ – definice počtu dnů, které se mohou nabízet při výběru závozových dnů (viz omezení níže),
  • „výpočet poplatku dle“ – výběr metody určení rozsahu poplatků (dle ceny nebo hmotnosti objednávky),
  • „poplatek je uveden“ – upřěsnění ceny poplatku (vč. DPH / bez DPH),
  • „DPH“ – výběr sazby DPH poplatku (nejpřesnější se „převažující hladina DPH zboží).

Definice poplatků se musí provést pro každou měnu samostatně (není možnost přepočtu kurzem měny).

Omezení použití způsobu doručení při výběru v košíku/pokladně na e-shopu:

  • „Cena na dotaz“ – neuvádí cenu za doručení a při odeslání košíku na e-shopu vyvolá tvorbu „poptávky“,
  • „Omezení podle ceny“ – definice hodnoty košíku pro kterou je způsob doručení nabízen,
  • „Omezení podle hmotnosti“ – definice vypočtené hmotnosti položek v košíku pro kterou je způsob doručení nabízen,
  • „Závozové dny” – definice dnů v kalendáři, kdy je možné doručení tímto způsobem doručení,
  • „Omezení dopravy“ – výběr omezení dopravy (definovány na kartách v Katalogu), která umí tento způsob doručit,
  • „Digitální produkt“ – způsob doručení se nabízí pokud v košíku existuje tzv. digitální produkt.

Záložka „Jazyků (vlaječky)“:

  • „název“ – název statusu v komunikaci se zákazníkem (košík na e-shopu, PDF, e-mail, SMS, ...),
  • „titulek“ – doplněk k názvu způsobu doručení na e-shopu (zobrazuje se při výběru způsobu dodání),
  • „popis“ – zobrazuje se při výběru způsobu dodání na e-shopu,
  • „text na web“ – zobrazuje se na děkovné stránce po odeslání objednávky v sekci „vybraný způsob doručení“,
  • „text pro e-mail“ – tento text lze pomocí proměnné {$deliveryMethodDescriptionEmail} vložit do informačního e-mailu Objednávky, Výdejky, Zásilky, ... .

Dodání zboží více objednávek společnou zásilkou

Pokud má zákazník více svých objednávek k odbavení a administrátor, chce tyto objednávky doručit společně (jedna zásilka), postupuje takto:

  • z každé Objednávky přijaté vytvoří standardní výdejku (ideálně tlačítkem Expedovat),
  • z první Výdejky vytvoří Zásilku (ideálně tlačítkem Expedovat),
  • na editaci takto vytvořené Zásilky lte přidávat další položky tlačítkem „+ přidat položku“ / výdejka,
  • našeptáním čísla výdejky se přidá požadovaná Výdejka do Zásilky,
  • přidání řádku přepočítá hmotnost zásilky.

Následné odbavení Zásilky (změna stavů/statusů) automaticky mění statusy všech dodávaných Výdejek a Objednávek přijatých.

Omezení, kontroly:

  • odběratel (zákazník) Výdejky se musí shodovat s adresátem (zákazníkem) Zásilky. Pokud není vazba na Adresář, tak není co kontrolovat,
  • o „způsobu doručení“ a adrese doručení rozhoduje existující zásilka.